לחמם את הגוף בחורף עם תזונה טבעית

פורסם: 27/01/2010 |תגובות: 0 | צפיות: 218 | Share



 עם כל הכבוד לסוודר ותנור החימום,  צריך גם לחמם את הגוף גם מבפנים, באמצעות מאכלים ומשקאות מחממים. הרפואה הסינית גורסת כי קיימים מזונות מחממים, מזונות מקררים ומזונות נייטרליים. חימום הגוף יחזק אותו ויגביר את עמידותו בפני מחלות החורף.

אנרגיית החימום של כל מאכל נקבעת על ידי הרכבו, אופן גידולו ודרך הבישול שלו. בישול איטי וממושך בסיר על אש קטנה או בכלי חרס בתנור יעלה את אנרגיית החימום של המזון. זו הסיבה שמאכלים כמו חמין, תבשילי קטניות, מרקים ודייסות, מתאימים לחורף.

כשמזג האוויר קר, מומלץ לעבור לתפריט של מזונות ותבלינים מחממים ולהשמיט את המזונות המקררים. ניתן להוסיף מזונות המוגדרים נייטרליים, כלומר שאין להם השפעה מחממת או מקררת.

ירקות מחממים

הירקות המועדפים בחורף הם הכתומים, בעיקר בטטה. הם נחשבים כמחממים, מחזקים ומשפרים את תפקוד המערכת החיסונית. אבל ירק לא חייב להיות כתום כדי להיחשב למחמם: בצל, שום, כרישה, פלפל ירוק וקישוא, וגם ירקות השורש כמו גזר, צנון, צנונית, שורשי פטרוזיליה וסלרי תוספים גם הם את מקומם ברשימת הירקות המחממים. מרק, מישהו?

ירקות ניטרליים

את התזונה ניתן, כאמור, לגוון עם ירקות נייטרליים כמו מלפפון או חסה. עדיף להשתמש בירקות טריים. להוציא אותם מהמקרר לפחות שעתיים לפני הארוחה ולא לאכול אותם בבוקר. ירקות כמו אפונה ירוקה, דלעת, תירס ותפוחי אדמה יקבלו אנרגיה מחממת על ידי חליטה במים חמים או הקפצה קצרה במחבת.


פירות מחממים

ברשימה הזו מככבים פירות הדר עם קליפתם, אגסים, דובדבנים, תותים, פפאיה, אננס, תאנים וליצ'י. גם פירות אפשר כמובן לבשל או לאפות (תפוח עץ אפוי, למשל, רסק או לפתן).

כדאי לאכול בחורף פירות מיובשים, שתהליך הייבוש תורם לאנרגיית החימום שלהם.

מוצרי חלב

 רוב מוצרי החלב נחשבים לנייטרליים או למקררים, ולכן מומלץ להפחית את צריכתם בחורף. אם אתם לא יכולים לוותר על מוצרי חלב, העדיפו יוגורט, ואם אפשר - יוגורט פרוביוטי.
גם את מוצרי החלב כדאי להוציא שעתיים לפני האכילה מהמקרר ולא לאכול בארוחה הראשונה בבוקר.
מכיוון שמוצרי החלב גורמים לעתים ליצירת ליחה בדרכי הנשימה, מומלץ לאנשים הנוטים בחורף לנזלת או לשיעול ליחתי לצרוך מוצרי חלב צאן במקום חלב פרה, אך לא לוותר לחלוטין על מוצרי חלב, כדי לא לפגוע באספקת הסידן.

בשר

לא רק אמהות יהודיות דאגניות ממליצות על מרק עוף כאמצעי לריפוי וחיזוק אחרי ובמהלך מחלה: גם הסינים מסכימים איתן. בשר כבש,בקר ועוף נחשבים למאכלים מחממים.
דגי מים מתוקים הם בעלי אנרגיה נייטרלית, ודגי ים נחשבים למקררים.
לאנשים הסובלים מאנמיה, שכפועל יוצא שלה קר להם יותר, מומלץ לאכול מנה בשרית כלשהי וכבד שלוש-ארבע פעמים בשבוע, משום שבשרים ידועים גם כמחזקי דם.

דגנים ופחמימות

כדאי להעדיף את הלחם המלא, בעיקר משיפון, המחמם יותר מחיטה. דגנים כמו תירס, כוסמת, דוחן, אורז מלא ואורז מתוק נחשבים למחממים. מומלצת במיוחד שיבולת השועל, שניתן להכין ממנה דייסה על בסיס מים או חלב צאן או להוסיף אותה למרקים ולתבשילי בשר.

קטניות

קטניות, בעיקר קטניות כהות (שעועית חומה ושחורה, פולי אזוקי ועדשים חומות )נחשבות למחממות. כיוון שהקטניות ממילא דורשות בישול ארוך, איכותן המחממת מתחזקת אף יותר, והן מומלצות בתוך חמין או מרקי קטניות. הקטניות יכולות, אגב, להוות תחליף בשר לצמחונים.

כל מיני

בתפריט החורפי כדאי לשלב גם אגוזי מלך, ערמונים, זיתים, שמן זית, צנוברים, שקדים קלופים לא קלויים, שומשום מלא וטחינה מלאה, ויש לשמור על כמויות מדודות של כף עד שלוש כפות ביום, בגלל הקלוריות.

לתבלינים יש תפקיד חשוב בשינוי האנרגיה של מזונות, וחלקם אף משמשים כצמחי מרפא. תבלינים מחממים הם קינמון, זנגוויל, הל, צ'ילי, פלפל שחור ואדום, בזיליקום, עלי דפנה, רוזמרין, כוסברה, כמון וכורכום.

שתייה

בחורף מומלץ, כמובן, לשתות שתייה חמה, בעיקר תה לסוגיו, רצוי תה צמחים שאינו מכיל קפאין (אבל לא תה מנטה ולא תה עם נענע שנחשבים למקררים), וגם תה ירוק ותה יסמין. כדאי להוסיף למשקאות תבלינים מחממים. גם תה בנוסח הצ'אי ההודי (בלי חלב) טוב למלחמה בקור, כיוון שהוא מכיל זנגוויל, קינמון, ציפורן והל.

שיהיה לכולנו חורף חם ובריא!

דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 0 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.ireader.co.il/article/62237/לחמם-את-הגוף-בחורף-עם-תזונה-טבעית
    רעותברלב

    בעזרת צמחי מרפא המותאמים אישית למטופל ניתן לזרז הרזיה, לדכא תיאבון ותשוקה למתוקים ולטפל בסיבה המובילה לאכילת יתר ופוגעת לכם בתהליך ההרזיה והחיים הבריאים. לדוגמא, איזון מערכת הורמונאלית- סביב הווסת ובגיל המעבר, איזון מצבים רגשיים- סטרס, כעס, חששות, דכדוך.. תגובות אלרגיות או עודף ליחה ורעלים בגוף..

    על ידי: רעותברלבl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 07/01/2013 lצפיות: 47
    רעותברלב

    במקום להתעסק בתוצאה: צריכה קלורית גבוהה ולא איכותית, נתעסק בסיבה: טיפול בגורמים. בכך נביא להרזיה ללא מאמץ, ללא הגבלה קלורית, אלא מתוך מצב בריא ומאוזן.

    על ידי: רעותברלבl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 06/01/2013 lצפיות: 41
    Maxim Sergeev

    יש הרבה סוגים של דיאטה חלקם מתאימים וחלקם פחות ויש גם הרבה שיטות של כדורי הרזיה שברוב המקרים רק יביאו נזק. מאמר זה מדבר על דיאטה נכונה ואיך להימנע משיטות הרזיה שעלולות להזיק

    על ידי: Maxim Sergeevl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 27/11/2012 lצפיות: 927

    האם דיאטה היא הדרך הנכונה לירידה במשקל? התפיסה של העולם לגבי דיאטה היא מוטעת. במאמר הזה תלמדו איך עושים את זה נכון.

    על ידי: ויטלי חפץl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 07/11/2012 lצפיות: 14
    מיכל מור

    בין אם ספרתם קלוריות, הלכתם לדיאטנית או השתייכתם לקבוצת תמיכה בוודאי יש בעברכם דיאטה אחת לפחות. האם באמת כולם עושים דיאטה או שזה רק נדמה לנו? ממתי ילדות בנות שש התחילו לדבר על דיאטה? מה אנו כהורים משדרים לילדים שלנו? האם בעיית השמנה הייתה כה נפוצה לפני חמישים שנה?

    על ידי: מיכל מורl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 04/11/2012 lצפיות: 14

    ההגדרה של תזונה נכונה יכולה להשתנות מאדם לאדם, אבל ניתן לאפיין אותה בכמה מדדים. לפני שבכלל חושבים על מה צריך או כדאי לאכול, כדאי לבדוק את המטרה שלנו. המטרה העיקרית בתזונה נכונה היא לאזן. לאזן את רמות הכולסטרול, השומנים, המינרלים, הוויטמינים וכל דבר אחר. מהמטרה אנחנו גוזרים את הדרך.

    על ידי: קידום אתרים - SEO Israell בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 24/10/2012 lצפיות: 30
    דולב גילמור

    כל אחד צריך תזונה או דיאטה מותאמת אישית. מה שטוב לאדם אחד אינו בהכרח טוב לאדם אחר, ומה שטוב כרגע לאדם, ייתכן שכבר לא יהיה טוב עבורו בעוד שנה.

    על ידי: דולב גילמורl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 21/10/2012 lצפיות: 18

    האם גם את שוקלת לעשות שאיבת שומן? זה אומר, שיש לך מאגרי שומן שלא הצלחת להיפטר מהם על ידי תזונה מצומצמת וספורט, נכון? ועכשיו, אולי אפילו מתוך ייאוש לעשות זאת בדרכים פשוטות יותר, את שוקלת פרוצדורה די מורכבת של שאיבת שומן אם תופעות לוואי לעיתים?

    על ידי: dietathcgl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 29/09/2012 lצפיות: 43
    אורנה גזית

    ההשוואה בין המריחואנה לגז מזגנים, לדוגמה, שבנוסף להיותו מסוכן הוא גם מזהם סביבתי, או לאלכוהול, שלמרות היותו חוקי הוא גורם לנזקים בכבד, משפיע על מהירות התגובה וידוע כאחד הגורמים לתאונות דרכים, לא מסבירה את הסיבה שבעטיה הוצא צמח הקנאביס אל מחוץ לחוק

    על ידי: אורנה גזיתl בריאות ורפואה> רפואה משלימהl 12/03/2010 lצפיות: 129
    אורנה גזית

    החורף הישראלי אולי לא נמשך הרבה זמן, ויש יותר ימי שמש מימי סערה. אבל כשקר - ממש קר, ואנחנו מתכרבלים מתחת לשמיכות פוך ופליז, מצטיידים במעילים, כפפות וצעיפים ומסננים דרך שפתיים כחולות, חשוקות ורועדות: לעזאזל, איזה קורררר....

    על ידי: אורנה גזיתl בריאות ורפואה> דיאטה ותזונהl 10/02/2010 lצפיות: 84
    אורנה גזית

    פריצת דיסק עומדת בראש הרשימה של בעיות הגב, מהן סובלים 80% מהאוכלוסיה. ישנן מספר שיטות לטפל בכאבים ובמקור הבעיה.

    על ידי: אורנה גזיתl בריאות ורפואה> בריאות - כלליl 03/02/2010 lצפיות: 81
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast